piątek, 28 września 2018

Była sobie aleja

Była aleja, ale już jej nie ma. Wycięli.
Bardzo często jeździłam tą drogą w szpalerze drzew. Tak myślę, że to były jeszcze przedwojenne topole. Wysokie i grube. Ja wiem, topole rosną szybko, ale ile lat potrzeba topoli, żeby miała 1,5 metra średnicy u podstawy? Ja nawet rozumiem, że przy porywistym wietrze te drzewa stwarzają pewne zagrożenie, gałęzie są kruche, konary mogą zwalić się na jezdnię. Ale...ta droga jest mało uczęszczana, to boczna droga, trzeciej albo czwartej "kolejności odśnieżania". Co jakiś czas miała cięcia pielęgnacyjne, uschnięte drzewa i gałęzie systematycznie wycinano. Coraz więcej było "prześwitów" po wyciętych drzewach, ale latem jechało się 2 kilometry w cienistym tunelu. A teraz smutna pustka.


To droga w kierunku Poznania, jakiś kilometr wyciętej alei.


To widok w drugą stronę, do wsi, też jakiś kilometr. Topole musiały się komuś mocno narazić, bo widoczne przy szosie drzewa - jesiony - zostawili, łaskawcy.



 A to widok na prawostronny szpaler, który przy samej wsi jeszcze się ostał (jak długo?) .Ciekawe, do kogo trafią te "kubiki" drewna, zdatnego chyba tylko na opał. Topolowe drewno nie jest twarde, dość włókniste, nie tak dobre do obróbki, jak lipowe. Pamiętam, że były w moim domu rodzinnym dwie deski do krojenia z drewna topolowego (czemu zapamiętałam taki drobiazg - deski były nietypowe, po prostu dwie gładkie deseczki grubości dwóch centymetrów, jedna krótsza, druga dłuższa ok 25 cm, a szeroka tylko na ok.10 cm, prezent dla rodziców, od pana, pracującego "po sąsiedzku" z tatą, w Instytucie Technologii Drewna). Te deski przetrwały u nas wiele lat, szorowane, szlifowane, trwałe.
I tak wycięte topole przywiodły mnie do wspomnień.
A drzew mi żal. I jeszcze ten bunt, że nie mam wpływu na "czyjeś" decyzje. 

     

12 komentarzy:

  1. To naprawdę wielkie barbarzyństwo, drzewa tak długo rosną...to chyba jakiś spisek, bo gdy jeździmy z mężem na wycieczki to także widzimy masę powycinanych drzew. Może to z powodu coraz częstszych wichur?
    Sama nie wiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żal starych drzew. I bezsilność. A było tam chociaż trochę cienia w upały (mój "staruszek" nie ma klimatyzacji).

      Usuń
  2. Szkoda, na naszych drogach też tak robią....ja rozumiem, że stwarzają niebezpieczeństwo.....mogliby jednak oszczędzić te przy drogach niskiej kategorii....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie topoli nikt jeszcze nie szanuje, nawet takich wiekowych. A to już prawie pomnikowe drzewa. Ale co zrobić...

      Usuń
  3. A w Gdyni przy porcie hałdy pni przygotowanych do wywózki na statkach. Nigdy czegoś takiego wcześniej nie widziałam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stara tradycja? dawno temu, z 400 lat wcześniej, eksportowaliśmy sosny 'masztowe'. A teraz co? Na papier drewno eksportujemy? Bulwersujące.

      Usuń
  4. Jak jadę z Warszawy do Miasteczka to na tej trasie między Garwolinem a Rykami przez jakieś 20 km. oglądam PUSTKĘ. Przedtem przez 40 lat oglądałam piękne drzewa.
    Wiesz jak mi smutno???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem dokładnie. Też tak mam. A jeszcze latem - patelnia, a zimą zaspy, bo śnieg zawiało na szosę. Ale co można poradzić?

      Usuń
  5. maskakropka210/01/2018

    Żal drzew, ale topole przy drodze, to wywoływanie wilka z lasu.Na moim osiedlu też są takie stare drzewa i w czasie każdej wichury któreś pada. Gdyby rosły przy drodze czy uczęszczanym chodniku, już dawno zostałyby wycięte.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Własnie przyjrzałam się dokładnie: wszystkie klony, też niemłode, którymi widocznie kiedyś uzupełniano szpaler topoli, zostały. Wiem, że boją się konarów spadających z wiatrem. Ale czy nie wystarczyło tych drzew trochę przyciąć? No łyso sie zrobiło. A dziś A, zauważył, że zimą, gdy śnieg zasypie, to zupełnie nie będzie widać, gdzie szosa, a gdzie rów i pole. drzewa wytyczały szosę, a teraz już nic. No, nic, zawsze mamy jeszcze inną alternatywną drogę do domu.

      Usuń
  6. Kocham drzewa. Trzeba nie mieć serca żeby im tak życie odbierać. Przykro strasznie patrzeć na taką rzeź drzew 😭😭😭😭

    OdpowiedzUsuń