niedziela, 25 lipca 2021

Ciekawy Trzebiatów

 Dużo się działo w lipcu, nie miałam czasu na wirtualne sprawy. 

Teraz wrócę jeszcze do naszego czerwcowego wyjazdu. Wtedy odwiedziliśmy także niewielkie  miasto gminne Trzebiatów (nieco pow. 10 tys. mieszkańców), leżące 8 km od Bałtyku, nad rzeką Regą.

Byłam mile zaskoczona Trzebiatowem. Przywykłam do tego, że miasta na dawnych Ziemiach Odzyskanych mocno ucierpiały w czasie II wojny. A Trzebiatów ominęły zniszczenia wojenne. 

Miasto liczy już prawie 750 lat (prawa miejskie 1277r). W mieście zachował się średniowieczny układ ulic, zachowały się częściowo mury miejskie, można podziwiać kilka gotyckich kościołów, klasycystyczny pałac i klasycystyczny ratusz (z elementami gotyckimi i barokowymi), a także kilka kamienic z XVII , XVIII i XIX w




Tu uroczy Rynek z widokiem na ratusz (1) i z widokiem na gotycką farę z XIII wieku i odnowione, kolorowe kamieniczki.


A to sławny trzebiatowski słoń, a właściwie słonica Hansken . Wizerunek z 1639 roku, wykonany na ścianie narożnej kamieniczki w Rynku, ciekawą techniką sgraffito. Słoń ów stał się inspiracją do stworzenia logo miasta, którym posługuje się Urząd Miasta i Trzebiatowski Ośrodek Kultury.


W Pałacu księżnej Wirtemberskiej z domu Czartoryskiej działa Trzebiatowski Ośrodek Kultury. Znajduje się tutaj bibliotek publiczna, galeria malarska i Izba Regionalna. Słyszeliśmy, że jest tam także kawiarnia. Bardzo mnie to ucieszyło :)
Przedwcześnie .
Kawiarnia, to część ekspozycji Izby Regionalnej ;) 


Podobałoby mi się wypić tam filiżankę kawy i zjeść jakieś "Kuchen" (czyli ciasto) w starym stylu. Niestety. Kawiarnia "nie żyje". Chociaż sądząc po całkiem współczesnej zastawie w kredensie być może od czasu do czasu ktoś tam tę przysłowiowa kawę pije?


Idąc brzegiem malowniczej Młynówki, wzdłuż ceglanych murów miejskich dochodzi się do średniowiecznej baszty o swojskiej nazwie Kaszana ;)


A wychodząc na główną ulicę miasta możemy podziwiać jedną z gotyckich kaplic.


Teraz to kościół prawosławny (co podkreśla mozaika nad wejściem).




Warto wstąpić do Trzebiatowa, ma swój urok. Mnie się spodobał :)




14 komentarzy:

  1. Fajny ten Trzebiatów!
    No i ten słoń na murze - też o nim kiedyś pisałam.
    Udanego lata Haniu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Jadziu! To także dzięki Tobie i Twoim informacjom chciałam zobaczyć Trzebiatów i słonia :) Uściski!

      Usuń
  2. Zawsze powtarzam, że nasze "małe Ojczyzny" są warte naszego zainteresowania!
    Imieninowe Słońce Ci posyłam i moc Najserdeczniejszych życzeń!
    💐🌼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci serdecznie! I wzajemnie, Solenizantko :)

      Usuń
  3. No niezła ta Kaszana:-)
    Nie byłam w Trzebiatowie, a wygląda ślicznie.
    Dzięki, Haniu za wycieczkę i najlepsze życzenia imieninowe:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo Ci dziękuję Joasiu! Polska, sama wiesz, ma niezliczoną ilość ciekawych i pięknych miejsc:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Telefon mi zwariował i podaje nie ten numer co należy! Zadzwoń proszę!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ładne się prezentuje na zdjęciach ten Trzebiatów:) Często takie małe miasteczka są niezwykle urokliwe. Dobrze jest się tak zaskoczyć:)) Jeszcze jakby się jakaś kawiarenka znalazła..:)) Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kawiarenki nie spotkaliśmy, ale w ciastkarni kupiliśmy bardzo smaczne ciacha i zjedliśmy wraz z kawą z Orlenu, po drodze ;)
      A małe miasteczka, to moje hobby :)
      Ściskam ! :)

      Usuń
  7. Lubię takie małe miasteczka. Mają swój klimat i urok
    Pozdrawiam porannie Haneczko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio wiele miasteczek wypiękniało, cieszą mnie takie zadbane, otoczone troską mieszkańców, miasteczka :) i ja Ciebie serdecznie pozdrawiam. :)

      Usuń
  8. Do Trzebiatowa jeszcze nie dotarliśmy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy okazji pobytu nad morzem, warto wstąpić.

      Usuń