wtorek, 18 grudnia 2018

Za chwilę Święta

Byli u mnie wnukowie. Piekli pierniczki. Od wielu lat piekłam na więta pierniczki z ciasta, które leżakowało co najmniej 4 tygodnie. To ciasto jest zwarte, trudne w obróbce. Zawsze bolały mnie dłonie, rece po takim intensywnym wałkowaniu i wycinaniu ciastek foremkami. Tradycja - istotna sprawa, ale mam coraz mniej sił "w rękach". Zaprosiłam wnuków, żeby pomogli. Spodobało im się wycinanie (wałkowanie mniej, ale dzielnie na zmianę wałkowali), a najbardziej ozdabianie pierniczków. Za bardzo się z tym ozdabianiem nie wysilali, ale zabawa była. A w całym domu pachniało piernikami, a to dla mnie zapach wiąt.

\
Pierniczki grubiutkie, bo bardzo trudno było cienko wywałkować ciasto. A duże, bo takie szybciej się wykrawało.


Wnukowe pierniczki, więcej im się zdobić nie chciało.


A ja upiekłam jeszcze piernik staropolski (też dojrzewał) i więcej piec nie będę. Wiem, że parę swoich wypieków przyniosą synowe.
Będę jeszcze piec kulebiaki z kapustą i grzybami i z mięsem (mam już farsz zamrożony), ale to na ostatnią chwilę, żeby świeże były. W tym roku postanowiłam odpuścić perfekcjonizm, na rzecz rodzinnego bycia razem. Może w te więta uda mi się odpocząć? Do tej pory czas świąteczny był tak intensywny, że odpoczywałam dopiero po.

Wszystkim miłym odwiedzającym życzę spokojnych, zdrowych, serdecznych wiąt! A przed Nowym Rokiem jeszcze się tu pojawię 

26 komentarzy:

  1. Pierniczki piękne, a piernik jeszcze lepszy!
    U nas tez upieczone, reszta w sobotę, jutro mąż zacznie bigos, a potem do poznania i reszta razem z radością:-)
    Dla Was także wszystkiego pięknego i radosnego!

    OdpowiedzUsuń
  2. maskakropka212/18/2018

    I ja życzę Wam wszystkim pięknych, rodzinnych świąt i pomyślności w nadchodzącym roku!
    Ściskam Cię mocno!

    OdpowiedzUsuń
  3. aż u mnie zapachniało od twoich pierniczków. Ja czekam aż moje wnuczki podrosną:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczęściara, masz wnuczki :) ja też mam jedną, i też jeszcze malutką, ale rzadko ją widuję (widocznie "nie zasłużyłam").

      Usuń
  4. Od lat robię piernik staropolski ze strony " moje wypieki". Zawsze nawet po 6 tygodniach w lodówce ciasto było elastyczne i nie trzeba się było wysilac przy wałkowaniu!
    Dziękuję za piękne zawieszki. Ładnie stroną uchwyty szafek!:-)))
    Serdeczności Świąteczne i Noworoczne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój piernik staropolski (według rosyjskiego przepisu) też jest łatwy w wypiekaniu, tylko drobne pierniczki maja taką twardszą konsystencję, ale chłopcy sobie poradzili, a mnie ręce nie bolą :) I dla Ciebie jeszcze raz serdeczności!!

      Usuń
  5. i Tobie spokojnych świąt....nigdy pierników nie piekłam....a teraz sami w święta więc ....noooooo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaczęłam piec, gdy chłopcy myli jeszcze mali (przepis od przyjaciółki z liceum). I tak te pierniczki stały się tradycją naszego domu, teraz przenoszona w kolejne pokolenie :)
      Wszystkiego najlepszego !!

      Usuń
  6. Haniu - przewspaniałe te Twoje pierniczki. Czuję ich smak i zapach...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kilka lat temu dostałam od koleżanki przepis na bardzo proste ciasto piernikowe... i od tamtej pory nie straszny mi czas ich pieczenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swego czasu wypróbowałam bardzo wiele przepisów, ale Moi za każdym razem twierdzili, że te "moje", czyli tradycyjne, są najsmaczniejsze. To je piekę, a dzięki wnukom nie narzekam:)

      Usuń
  8. Czuję zapach Twoich pierniczków u siebie;-) i chciałabym życzyć Ci zdrowych, radosnych świąt;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jejciu jakie pyszne pierniczki ,ja zaczynam od jutra☺
    Haniu Radosnych Świąt dla Ciebie,Andrzejka i Twoich bliskich.
    Zielone gałązki, a na każdej świeczka,
    W stroiku z bibułek stoi choineczka
    Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
    Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy. Życzy Danka z rodziną☺☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! I Tobie dużo serdeczności, zdrowia i ciepła życzymy z A.!

      Usuń
  10. Pierniczki wyglądają przepięknie, tym bardziej, że robione wspólnie z Wnusiami:)))
    Haniu list już się pisze:) Uściski:))

    OdpowiedzUsuń
  11. Anonimowy12/22/2018

    pierniczki piękne i zapewne wybornie smakują. Mówią ,że bez pierników i grzybowej ,nie ma świąt ;) Bardzo dobrze,że postanowiłas odpuścić perfekcjonizm! Tak trzymaj! Wesołych Świąt Haniu! :-* Benka

    OdpowiedzUsuń
  12. Przed nami własnie wigilia, święta , Nowy Rok....
    Zatem:
    w ten piękny czas, gdy gwiazdka świeci dla wszystkich nas

    Ze szczerego serca , życzę Ci
    nadziei – by nie opuszczała,
    radości – by rozweselała,
    miłości – by obrodziła,
    dobroci – by zawsze była – …

    Małą gwiazdkę przed świętami
    Przyjmij też proszę z życzeniami
    Może spełni się marzenie
    Białe Boże Narodzenie.

    Pozdrawiam oczekiwaniem na zbliżające się święta i jak zawsze ciepłe słowo od Ciebie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję. Na białe Święta marne szanse u nas. Ale może choć ten snieżek sypnie (i zaraz stopnieje, przy plusowej temperaturze).:)

      Usuń
  13. Z okazji Świąt i Nowego Roku życzę pogody ducha,zdrowia i spełnienia marzeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Wzajemnie dużo zdrowia i serdeczności na Nowy Rok!

      Usuń
  14. Radosnego dalszego świętowania.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję i pozdrawiam z wzajemnością ! :)

      Usuń